Sociālo mediju lietošanas garoza

Gluži kā AA (anonīmo alkoholiķu) sapulcēs, jāsāk ar iepazīšanos.

Mani sauc Dace un es esmu aktīva sociālo mediju lietotāja un to attīstības novērotāja. 🙂

Ar aritmētisku regularitāti kalendārs gandrīz ik mēnesi piesauc kādus masu svētkus, kurus “jāsvin” visiem, sākot no Jaunā gada sagaidīšanas, Valentīna dienas, Lieldienām, Tēva dienas, Māmiņdienas, Pēdējā zvana mācību iestādēs, Jāņu vārda dienas un Līgo svētkiem, Zvejnieksvētkiem, Marijas debesīs braukšanas sagaidīšanu, 01.septembra, Mārtiņiem, Helovīniem, Ziemassvētkiem līdz pat n-tajām vispasaules aktīvistu dienām…. kur nu vēl katra sociālā medija lietotāja vārda un dzimšanas dienas. Vai viss gads ir viena vienīga svinēšana! 🙂

Un tas nav ne slikti, ne labi – tā vienkārši ir. Bet man par šo visu liek aizdomāties lūk šādi atslēgas vārdi – “masu psihoze”. Es domāju, kā mainās sabiedrības kopumā un mūsu katra attieksme un uzvedība pret visiem šiem pasākumiem, dienām un svētkiem. Vai mūsu izpratne, domas un jutekļi notrulinās, pateicoties sociālo mediju rūpēm par mums, jo tie nenoguruši atgādina par aktuālajiem svinību datumiem un ievērības cienīgajiem mirkļiem? Vai arī mēs aizvien vairāk socializējamies un paši pat neapzinoties, kļūstam atkarīgi no sociālo mediju sniegtajām ērtībām – katra indivīda ārējās atmiņas nodrošināšana, tādējādi ļaujot savu atmiņu ikdienā aizpildīt ar nozīmīgākām lietām – darbu, studijām, utt.? Vai mēs paši – sociālo mediju lietotāji – izvēlamies to, ko vēlamies?

Ir kārtējais pļaujas laiks mediju cilvēku fantāzijas lidojumam, lai gan nekāda lielā piepūle nav – tuvojas Svētā Valentīna diena jeb visu mīlētāju diena. Un, kā jau tas piedienas cilvēciskumam – mīlēt grib visi, izpaust savu mīlestību arī, bet visvairāk par visu – katrs, absolūti katrs mīlestību vēlas arī saņemt. Labākajā gadījuma “dzīvajā”, bet aizvien pielaidīgāk un labprāt arī sociālajos medijos – “virtuālā” veidā. Un šo cilvēcisko vēlmju apmierināšana ar garantiju nodrošina patiesu pļaujas laiku ne tikai sociālajiem medijiem, bet arī mārketinga, tirdzniecības un ražošanas, sabiedrisko attiecību un visa cita – patēriņa sabiedrības vajadzību apmierinošā – servisa censoņiem. Ja ir, kas pērk, tad būs, kas pirks. 🙂

Un jau atkal, tas nav ne labi, ne slikti – tā vienkārši ir.

Es gribētu uz šo visu paraudzīties no lietotāja, sociālo mediju patērētāja viedokļa, dalīties iespaidos un vēlmēs, kādas ticu, es nebūšu vienīgā, labprāt, reiz piepildītu katrs sociālo mediju lietotājs.  Savas idejas izteikšu atbilstoši un atkarībā no konkrētā sociālā medija lietošanas īpatnībām un tendencēm.

Manas domas kavējas pie mūsu pašu – Latvijas sociālo mediju lepnuma, mūsu visu mīļā Draugiem.lv

Katros svētkos draugi parūpējās, lai būtu kāda jauna tematiska spēle, dāvanas, ādiņas un vēl visādi acis priecējoši un lietotāja pašapziņu ceļoši palīgrīki, kurus var gan par brīvu izmantot, gan arī par visai simbolisku summu iegādāties un savu sociālā medija lietotāja “līmeni” celt. Mēs nevaram noliegt, ka draugi nemitīgi attīstās, sekojot līdzi pasaules sociālo mediju tendencēm, un reizumis varbūt pat ir tiem soli priekšā, tādējādi nodrošinot saviem lietotājiem labāko, modernāko un interesantāko sociālo mediju latviešu valodā.  Tieši tāpēc, es kā lietotāja un novērotāja ļoti priecātos, ja:

  • man tiktu ne tikai sniegta šī lieliskā iespēja būt daļai no masas, bet tiktu arī nodrošināta iespēja atslēgt pilnībā visu, kas attiektos uz “kārtējiem svētkiem” tā, lai manā draugiem.lv lapā man nerēgotos nekas vairāk kā vienkāršai pelēkai dienai ierasts;
  • labprāt pirmo reizi tieši draugiem.lv redzētu pogu “Man NEpatīk”, gluži tā pat kā tas jau tiek izmantots citos portālos, vērtējot lietotāju izteiktos komentārus un sociālajos medijos, kā piemēram youtube.com , novērtējot noskatīto video;
  • iedomājos arī par iespēju “apturēt” sava profila darbību. Nevis izdzēst profilu pilnībā, bet apturēt, tādējādi nodrošinot iespēju, nedz ļaut kādam citam lietotājam sevi atrast, nedz nosūtīt un saņemt vēstules, vai vēl visu ko citu darīt. Gluži kā paņemt atvaļinājumu, tikai ar garantiju, ka pēc ilgāka laika atgriežoties atpakaļ – atkal aktivizējot profilu – tas netiek apbērts ar vēstulēm, kas pa šo “atvaļinājuma laiku” ir saņemtas un nav lasītas, nedz arī kādiem citiem priekiem. Lietotājs atgrieztos ierastajā vidē, nejūtot “dzīves” sociālajos medijos aizkavēšanos. Gluži tā pat, kā mēs nevaram ielekt atpakaļ jau pagājušā laikā, būtu visai kolosāli, ja arī sociālie mediji nodrošinātu tādu pašu iespēju – protams, pēc katra paša izvēles. Tas noteikti arī samazinātu uzglabājamās informācijas apjomu sociālo mediju darba rūķiem. 🙂
  • Reklāmas. Tas ir atsevišķs stāsts. Bez reklāmas nevar, bet to aizvien negrib. 🙂 Varbūt būtu jāapsver opcija, lietotājam dot iespēju reklāmas atslēgt pilnībā, protams, par attiecīgu samaksu. Tādu taktiku šobrīd arī ir aizsācis lielākais blogu portāls pasaulē, šis pats, kurā tagad lasi manu blogu – wordpress.com Un šķiet, ka viņiem izdodas. Arī es apsveru domu iegādāties iespēju atslēgt reklāmas savā blogā, vienlaicīgi selektīvi dodot iespēju interesentiem savas reklāmas tomēr izvietot manā blogā.

Strauji, ļoti strauji mainās cilvēku socializēšanās un komunikācijas paradumi. Mēs apgūstam aizvien jaunas iespējas izrādīt savas emocijas, izteikt savas domas un sekot līdzi citu dzīvēs un pasaulē notiekošajam. Mēs arī paši par savu dzīvi darām zināmu aizvien plašākai sabiedrībai kā pirms desmit gadiem spējām iedomāties… Un nez vai vispār lielākā daļa cilvēku spēj iedomāties, kas vēl būs. 🙂 Tā kā arī es neuzdrošinos vēl paredzēt kā attīstīsies komunikācija un socializēšanās starp mums visiem, ir kas tāds, man gribās ticēt, kam ir jāpastāv, lai vai kas. Un tā ir izvēles brīvība – tās ir daudzās iespējas pieslēgt/atslēgt, aktivizēt/deaktivizēt, būt redzamam/būt neredzamam, atbildēt/neatbildēt, utt., utjp.

Ko Tu gribētu savā iemīļotākajā sociālajā medijā uzlabot?

Advertisements

8 thoughts on “Sociālo mediju lietošanas garoza

  1. Paldies par pārdomām, izlasīju ar interesi! Es arī ļoti gribētu izbēgt no svētku ārišķīgās invāzijas draugiem.lv. Kas par daudz, tas nudien par skādi! Bet reklāmas i-vidē mani uztrauc daudz mazāk kā tās, kuras redzu TV vai dzirdu radio.
    P.s. Nervostrong patiešām drīz būs pašai jāiegādājas, jo tās reklāmas tonis un vēstījums vien rada spriedzi un vēlēšanos iedzert kādu “miera drapīti”…

Komentēt

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s